Beszámoló a 2019.05.17-i helyszínbejárásról * Tokod, Pincevölgy

Beszámoló a 2019.05.17-i helyszínbejárásról

Tokod, Pincevölgy

Kövecs Ferenc * Fairy

Pécs, 2019.05.19.

http://fairy.hu

+36 70 7044057

A beszámoló PDF-ként itt elérhető:

http://fairy.hu/blog/wp-content/uploads/2019/05/Kinizsi100_190519.pdf

I. Előzmények

A Tokodi pincék és Mogyorósbánya között a Kinizsi Százas útvonala – ahogy az Országos Kéktúra is évtizedek óta változatlan.

* 2019.04.28-án az OKT Facebook-csoportban poszt jelenik meg a spontán útvonalváltzoásról: https://www.facebook.com/groups/192891308653/permalink/10157015293068654/

* 2019.05.02. 14:49-kor az MTSZ cikkében a következő információkat teszi közzé: tudomásukra jutott az önkényes beavatkozás. Tokod Nagyközség Önkormányzatával felvették a kapcsolatot és megkezdték a vitás kérdés rendezését. Ideiglenes megoldásként a jelzés nélküli földutat javasolják.

http://mtsz.org/cikk/orszagos_kektura_hirek

* 2019.05.02. 20:03 Rakk Gyula a Kinizsi 100 Facebook-csoportban posztot tesz közzé a témáról, PDF feldolgozásával illusztrálva:

https://www.facebook.com/groups/54348896638/permalink/10157243482241639/

* 2019.05.03. Zelena Endre az Index fórum Kinizsi Százas topikjában ábrát posztol a jelzett turistaút és az ingatlannyilvántartás viszonyáról:

https://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=151258347&t=9013189

(További posztok: https://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9013189&go=151258621&p=1#151258621)

* 2019.05.15. 16:50 Rakk Gyula a Kinizsi 100 Facebook-csoportban térképvázlatot tesz közzé a terelőútról:

https://www.facebook.com/groups/54348896638/permalink/10157276686266639/

* 2019.05.15. 20:36 Közösségi Ösvénytisztítást kezdeményezünk a vasárnapi napra:

https://www.facebook.com/events/524957751242378/

* 2019.05.16. Bár a Kinizsi 100 főszervezője és Tokod Nagyközség polgármestere is támogatásáról biztosítja az Ösvénytisztítást, előzetes helyszínbejárást szervezünk 05.17. péntekre.

* 2019.05.17. 12:58-16:05 között bejárjuk az előzetesen felvetett útvonalváltozatokat.

II. Adatforrások

– Tokod Nagyközség szabályozási terv, külterület

http://www.tokod.hu/fajl/letoltesek/1921/tokod_kszt_03.pdf

– Helyszíni bejárás, résztvevők:

* Kecskeméti István, Budapest

* Rakk Gyula, Tatabánya

* Halász Lilla, Tokod

* Kövecs Ferenc, Pécs

– GPS-nyomvonal

http://turistautak.hu/maps/mapnik/geojaunt.php?GPX=26&zoom=16&lat=47.721838&lon=18.6205535&layers=00B00

– Fotóalbum

https://www.facebook.com/pg/FairyFutoFoto/photos/?tab=album&album_id=2332401206972688

III. Áttekintés

A következő szakaszt vizsgáltuk:

Kerekes kút elágazás (N47 43.162 E18 37.520) – KXK+ elágazás (N47 43.322 E18 36.802)

A hat megvizsgált útvonal megnevezése, valamint hossza, 100 m-re kerekítve:

1. Eredeti útvonal 1100 m

2. Mélyútban vezetett útvonal 1100 m

3. Birtokvédő terelés 1300 m

4. Kecskeméti István 1. javaslata 718 m (mért) + 336 m (mért, track) + 592 m (mért) = 1600 m

5. Szabályozási terv rajza 718 m (mért) + 671 m (becsült) = 1400 m

6. Kecskeméti István 2. javaslata 1800 m

Két problémára kerestük a válaszokat:

1. Hol menjen a Kinizsi 100 az idén?

2. Hol menjen az OKT?

Útvonalváltozatok áttekintése

Áttekintés

Közzétette: Fairy:Futó+Fotó – 2019. május 19., vasárnap

IV. Útvonalleírások

1. Az eredeti útvonal a esőbeálló bal oldalán halad makadámúton. Elágazásnál „MAGÁNTERÜLET” tiltótábla és balra mutató hevenyészett terelőnyíl fehér-kék-fehér mázolással. Az út két présház között középen füves javított földútba megy át. Turistajelzés akácról ráspollyal eltávolítva. A présházaktól kb. 30 méterre friss kitűzőkarókat látunk a lenyírt füves területen. Enyhén jobbra tartunk, elhagyva a közutat, harántolva a karókkal határolt területet (6482/2 és talán 6482/3. hrsz.-ú telket is.) Bozóttal benőtt vízfolyás (6699. hrsz.) északi oldalán, mind magasabb partfal tetején haladva keresztezzük a 6702., 6701,, 6700., 6698/6., 6698/3., 6698/2., 6698/1. és 6697. hrsz.-ú telkeket, közben jobbról lugasok oszlopai, kerítés kísérnek, láthatólag szándékosan elhagyva a partfal peremén haladó telekhatártól kb. 3 métert, így helyet hagyva a turistaútnak. A 6697. és 6739/1. hrsz.-ú telkek között a vízmosás elmarad, szekérútra érünk ki. Jobbról füves szekérút indul, de mi elhagyott szőlősökben haladunk tovább felfelé a ösvénnyé keskenyedő jelzett úton, amely nemsokára még meredekebbé válik, ahogy beérünk az erdőbe. A gerincen balra K+ jelzés indul, jobbra kis tisztás, emlékkővel.

2. Mélyútban vezetett útvonal az 1. útvonalról úgy tér el, hogy a kitűzőkarók baloldalán, a 6483. hrsz.-ú közúton marad. Ez a földrészlet eleinte cserjefélékkel sűrűn benőtt sekély bemélyedés. Tovább haladva egyre mélyülő horhos, ritkásabban benőve, immár 6699. hrsz-mal, vízmosásként nyilvántartva. Ezt legmélyebb pontjánál 4-5 méteres partfalak határolják. Helyenként zöldhulladékot, gallyakat, nyesedéket, venyigét dobáltak le a szomszédos telkekről. A vízmosás nyugati végén kb. 2 méteres partfallal kezdődik, amelyen felkapaszkodva az 1. útvonalra a 6697. hrsz-ú telek sarkánál csatlakozunk. Ez az útszakasz jelenlegi állapotában kb. 30-50 méteres szakaszon sűrűn benőtt, járhatatlan, további kb. 50-80 méteres szakaszon bedőlt törzsekkel, bedepózott mezőgazdasági hulladékkal nagyon nehezen járható.

3. Birtokvédő terelés a „MAGÁNTERÜLET” tiltótáblánál, hevenyészett terelőnyílnál balra tér a jó minőségű, makadám jellegű útra. Enyhén emelkedve nyugatias irányba tart, majd északnak fordul. Ezen a szakaszon erősebben emelkedik, itt már keresztbe szorosan egymás mellé elhelyezett vasúti talpbeton elemek biztosítják a járhatóságot. Az 1. és 2. útvonalakkal a 6697. hrsz.-ú telek északnyugati sarkánál fonódik, ahol néhány hevenyészett fehér-kék, fehér-kék-fehér mázolás van az út menti fákon.

4. Kecskeméti István 1. javaslata a rönkasztalnál délies irányba fordul és középen füves javított földúton nagyjából szintben halad. Jobbról egy présházat elhagyva hamarosan sorompó állja utunkat – vélhetően a 6706. hrsz.-ú közút végét jelölve. Innen füves szekérút vezet tovább, immár magánterületen, a 6663., 6678/2. hrsz.-ú telkeken át köt rá a 6707. hrsz.-ú közútra. Szépen felújított présház mellett, továbbra is füves szekérúton jutunk ki a nagyjából nyugat-keleti irányú 1. útvonalra.

5. Szabályozási terv rajza szerint az Országos kéktúra a völgy központi helyén álló esőbeálló jobb oldalán, jó minőségű makadámúton halad, enyhén emelkedve, két oldalt présházakkal kísérve. A 6657. hrsz.-ú telken közvetlen az út mellett, álló 116. házszámot viselő régi présház előtt rönkasztal, rönkpadok találhatóak. Innen középen füves földút halad tovább, majd a 6656. és 6634. hrsz.-ú telkeken álló présházak között áthaladva gyenge szekérúttá válik. Helyenként kissé benőtt sávokkal még jól követhető kb. 200 méteren át, de onnan nem nyomozható határozott útvonal. Az egykori szőlőskertek vegetációjának nyomai fellelhetők egy északról és nyugatról meredekebb emelkedőkkel határolt platószerű térszínen. Valószínűleg csak elméletileg létezik az az út, amely a Kőszikla alakzataitól északra érne fel a tetőre.

6. Kecskeméti István 2. javaslata – a völgy aljában induló 4. útvonalhoz hasonlóan – az esőbeálló jobb oldalán indul el, de kb. 110 méter után jobbra felfelé tér attól egy enyhén emelkedő, középen füves, kissé keréknyomos, de jó időben személygépkocsival is járható földútra. Nem sokkal a gerinc alatt, kisebb adótoronynál derékszögben jobbra fordul az út és a Szent Orbán-kápolnánál csatlakozik a Mária-úthoz. Tokod és Mogyorósbánya települések közigazgatási határán, jó minőségű földúton haladunk nyugat felé a gerincen. A Kősziklától éppen északra a földútról jól követhető ösvényre térünk, amely meredekebb emelkedésre váltva, délies irányba fordulva bemegy a fák közé. A hegytetőn csatlakozik az OKT jelenlegi útvonalához.

V. Útvonalak értékelése

1. Az eredeti útvonal mellett szól:

– évtizedek óta használt, ismert, bejáratott szakasz,

– legrövidebb út a két megjelölt pont között.

Ellene szól:

– birtokháborítást jelent a használata (bár ha csak a kitűzőkarók által határolt területen való áthaladást kifogásolja a tulajdonos, az egy rövid bozót- és cserjeirtással megkerülhető),

– egy részén ingerszegény, jellegtelen.

2. Mélyútban vezetett útvonal mellett szól:

– jogilag rendezett viszonyok, közút és vízmosás területeket vesz igénybe,

– mély horhos aljában sajátos mikroklíma és esztétikum,

– legrövidebb út a két megjelölt pont között.

Ellene szól:

– 30-50 munkaórányi bozót- és cserjeirtás nélkül fizikailag járhatatlan,

– a vízmosás nyugati végén valamilyen állandósított tereplépcső szükséges a fel- és lejáráshoz, amelynek hiányában kifejezetten balesetveszélyes, megterhelő a haladás,

– csapadékos időben, hóolvadáskor a vízmosás alja sáros, dagonyás lehet, vízfolyás alakulhat ki.

3. Birtokvédő terelés mellett szól:

– jogilag rendezett viszonyok, közutat vesz igénybe,

– javított, illetve burkolt útfelület jól járható,

– nincs félrevezető leágazás, jól vezeti a túrázót az út,

– lényegében a jelenlegi állapotban, további beavatkozás nélkül is használható (bár néhány szabványos jelzés és a szakasz végein egy-egy terelőtábla elhelyezése célszerű lenne).

Ellene szól:

– ingerszegény, jellegtelen,

– talpbeton burkolat kifejezetten kellemetlen járófelületet ad.

4. Kecskeméti István 1. javaslata mellett szól:

5. Szabályozási terv rajza nem volt követhető, azonosítható a terepen, így érdemi értékelés nélkül elvetjük.

– jól követhető, kijárt utakon halad,

– néhány jó kilátópontot érint.

Ellene szól:

– magánterületen halad át, a tulajdonos egyértelműen jelezte, hogy nem engedélyezi az út kijelölését,

– lényegesen hosszabb út.

6. Kecskeméti István 2. javaslata mellett szól:

– jól követhető, kijárt utakon halad,

– jogilag rendezett viszonyok, jellemzően közutat vesz igénybe,

– többlet attrakció: érinti a Szent Orbán-kápolnát,

– jó dramaturgia: kelet-nyugati haladás esetén a Kőszikla, mint közbenső célpont fókuszban van, nyugat-keleti haladás esetén a pincevölgy és hátterében a Hegyes-kő és Nagy Gete festői látvány.

Ellene szól:

– lényegesen hosszabb út: 1. Eredeti útvonalhoz képest +700 méter, 3. Birtokvédő tereléshez képest +500 méter.

VI. Cselekvési javaslatok

1. A birtokvédő terelést végző tulajdonos (?) megkeresése. Vélhetően a 6482/2. esetleg a 6482/3. hrsz.-ú telek tulajdonosa tett lépéseket (tiltótábla, terelőtábla, turistajelzés eltávolítása). Tájékozódás a konkrét kifogásairól, szándékairól.

2. Eseti engedély az idei túra napjára?

3. Csak a kitűzőkarók által határolt területen történő áthaladás a probléma? Fűnyírással, bozótirtással (kb. 30-50 négyzetméter) a karókat kívülről kerülő út kialakítása.

4. Ha a 6482/2. és 6482/3. hrsz.-ú telkeken nem oldható meg az áthaladás, akkor a 3. és 6. útvonalváltozatok mérlegelése:

– a 3. lényegében nem igényel erőforrást, míg a 6. igen;

– a 3. jellegtelen, a 6. többlet-élményt, értéket nyújt,

– a 3. nem von be új, természetvédelmi oltalom alatt álló területet az útvonalba, a 6. egy szakasza Natura 2000-es terület, így szükséges a környezetvédelmi szakhatóság által kiadott engedély módosítása.

5. Konkrét javaslatunk:

– Az idei Kinizsi 100 teljesítménytúra kövesse a 3. útvonalváltozatot!

– Az MTSZ kezdeményezze az OKT útvonalának módosítását a 6. útvonalváltozatra!

 2,529 total views,  1 views today

Kategória: TT, TuHu | A közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?